Bmw - Ringen Bilverksted

BMW

Service på BMW elbiler, som BMW i3, i4, iX3, iX og i7, er generelt enklere og mindre hyppig enn på tradisjonelle biler med forbrenningsmotorer. Elbiler har færre bevegelige deler, ingen motorolje å bytte, og mindre slitasje på bremser takket være regenerativ bremsing. BMW følger en tilnærming til elbilservice som fokuserer på å opprettholde batterihelse, sjekke elektroniske systemer, og utføre inspeksjoner for generell slitasje.

1. Servicepunkter på BMW elbiler

A. Dekk og hjul

  • Dekkrotasjon og balansering: Som på andre biler, bør dekkene roteres regelmessig, vanligvis hver 10 000-15 000 km, for å sikre jevn slitasje. Dekktrykket bør også sjekkes ofte.
  • Dekkutskifting: Elbiler kan være tyngre enn forbrenningsbiler på grunn av batteripakken, noe som kan føre til raskere dekkslitasje. Å bytte til dekk som er optimalisert for elbiler, kan bidra til å forbedre rekkevidde og komfort.

B. Bremser

  • Regenerativ bremsing: BMW elbiler bruker regenerativ bremsing, noe som reduserer slitasjen på de mekaniske bremsene. Det betyr at bremseklosser og -skiver varer lenger enn på en tradisjonell bil. Likevel bør bremsene sjekkes for rust, spesielt i kalde klimaer.
  • Bremsevæske: Bremsevæsken må byttes hver 2. år for å sikre at bremsesystemet fungerer korrekt.

C. Batteri og kjølesystem

  • Batterikontroll: BMW-batteriene overvåkes kontinuerlig av bilens systemer, og det er ingen behov for regelmessig batteriservice. Men batterikjølesystemet bør sjekkes og vedlikeholdes for å sikre at batteriet holder optimal driftstemperatur.
  • Kjølevæske for batteri: Kjølevæske for høyvoltbatteriet og drivlinjen bør sjekkes etter rundt 80 000-100 000 km, avhengig av modell, og etterfylles eller byttes ved behov.

D. Klimaanlegg

  • Kupéfilter: Kupéfilteret bør byttes jevnlig (vanligvis hvert 1-2 år) for å opprettholde god luftkvalitet inne i bilen.
  • Service på klimaanlegg: Klimaanlegget i en BMW elbil bør sjekkes hver 2-4 år, avhengig av modell, for å sikre effektiv kjøling og oppvarming. Dette inkluderer kontroll av kjølemiddel og systemets generelle funksjon.

E. Elektronikk og programvare

  • Programvareoppdateringer: BMW elbiler mottar jevnlige trådløse programvareoppdateringer (OTA) som forbedrer bilens ytelse, sikkerhet, og legger til nye funksjoner. Dette gjør at bilen holder seg oppdatert uten behov for verkstedsbesøk.
  • Elektroniske systemer: Det er viktig å sjekke at alle elektroniske systemer, inkludert infotainmentsystem, førerassistansesystemer (ADAS), og sensorer fungerer korrekt.

F. Karosseri og forseglinger

  • Inspeksjon av karosseri: Bilen bør kontrolleres for rust og skader på karosseri, spesielt under vinterforhold med salt på veiene.
  • Gummipakninger og forseglinger: Dørlister og pakninger rundt vinduer og dører kan kreve rengjøring og smøring, spesielt i kalde klima for å unngå at de fryser fast.

2. BMW Condition-Based Service (CBS)

BMW bruker et system kalt Condition-Based Service (CBS), som overvåker bilens komponenter og varsler sjåføren når vedlikehold er nødvendig. Dette systemet sjekker slitasje på bremser, status på væsker, og andre viktige komponenter. CBS er spesielt nyttig på elbiler siden det tilpasser serviceintervallene basert på hvordan bilen brukes.

3. BMW i-specific servicepunkter

BMW elbiler i «i»-serien, som i3 og i8, har noen spesifikke servicepunkter:

  • Kontroll av høyspenningskomponenter: BMW-verksteder sjekker tilstanden til høyspenningsbatteriet og andre elektriske komponenter for å sikre at bilen er trygg og at batteriet fungerer optimalt.
  • Kontroll av ladeport: Ladeporten og tilhørende kabler blir inspisert for eventuelle skader eller slitasje.

4. Typiske serviceintervaller

BMW elbiler har vanligvis lengre serviceintervaller sammenlignet med biler med forbrenningsmotor. Her er noen eksempler på vanlige serviceintervaller:

  • Bremsevæskebytte: Hver 2. år.
  • Kupéfilter: Hver 1-2 år.
  • Klimaanleggservice: Hver 2-4 år.
  • Batterikjølesystem: Kontroll etter 80 000-100 000 km.
  • Dekkrotasjon: Hver 10 000-15 000 km.

5. Mobile Service og Remote Diagnostics

BMW tilbyr Remote Diagnostics, der BMWs serviceteknikere kan diagnostisere bilens tilstand over nettet uten at du trenger å dra til verkstedet. Dette gjør at små problemer kan identifiseres og noen ganger løses via trådløse programvareoppdateringer.

6. Langsiktig batterivedlikehold

BMW gir ofte batterigaranti på 8 år eller 160 000 km, og serviceprogrammet er utformet for å forlenge batteriets levetid. Det er sjelden behov for direkte service på batteripakken, men det er viktig å overvåke batterihelse via bilens systemer.

Oppsummering

Service på BMW elbiler er betydelig enklere enn på tradisjonelle biler, med færre mekaniske komponenter å vedlikeholde. Det viktigste er regelmessig inspeksjon av dekk, bremser, batterikjølesystem, og klimaanlegg, samt å sørge for at alle elektroniske systemer fungerer optimalt. BMWs Condition-Based Service (CBS) hjelper bileiere med å holde oversikt over når vedlikehold er nødvendig, noe som gjør at du kan fokusere mer på å kjøre og mindre på regelmessige verkstedsbesøk.